klakegg-1-nett

– Dette går for sakte, minst ti km under fartsgrensa! Rune Klakegg og musikerne er midt i innspurten før lanseringsturneen av lydboka ”God tro, feil frakk”, men fortsatt sitter ikke alt som det skal. Klakegg vil ha opp tempoet til Scheen Jazzorkester.

Tekst og foto: Astrid Borchgrevink Lund/Litteraturgarasjen

Det er søndag kveld, to dager til lanseringsturneen med poeten Torgeir Rebolledo Pedersen på Cosmopolite i Oslo 5. februar. I kammersalen på Skien videregående skole går musikerne på sokkelesten. Noen tramper takten, mens andre mener det mangler en tone.CD-en som snart skal ut i verden, ble spilt inn i fjor. Klakegg har kontroll på notene, men presiserer at CD-en ikke er fasiten.

Klarer ikke dirigere
– Plata er ikke det endelige svaret på hvordan det skal være. Her er det mange partier, dere må la dem være åpne, frigjorte. Plata er ikke løsningen, forklarer han trompetistene, saksofonistene, han på tubaen og hun med trombonen. Rune Klakegg setter seg foran flygelet, reiser seg og gestikulerer, før han igjen stopper:
– Beklager, jeg kan ikke dirigere, ler komponisten før han igjen setter i gang de 13 musikerne. Bakerst i salen, på den siste øvinga før den store turneen, sitter Litteraturgarasjens utsendte. Synes det høres veldig bra ut egentlig. Musikken har trøkk, den synger. Klarer ikke høre at orkesteret mangler en trombone denne kvelden.

klakegg-2-nett

FØLGER MED: Tålmodige musikere følger med på notene.
(Foto: Litteraturgarasjen)

Jazz og poesi
CD-en har allerede fått gode kritikker, blant annet i NRK P2 og Klakegg legger heller ikke skjul på at jazz og poesi er noe han har stor sans for. Men hva var ideen bak det ambisiøse prosjektet som rommer hele 50 minutter med ord og musikk?
– Jeg prøvde å tenke stort, en stor form, før jeg lagde musikken. Det skulle være et teater uten skuespillere, men at musikerne brakte handlingen fremover. Det skulle være både abstrakt og dramatisk, en sak med flere akter hvor jeg la inn en fest, en krise og en avslutning. Og naturligvis er det en kjærlighetshistorie som ikke nødvendigvis ender godt.
– Og alt på bakgrunn av et dikt?
– Jeg har i flere år ville gjøre noe med diktet ”God tro, feil frakk”, ville at det skulle forklare alt. Torgeir og jeg har samarbeidet før i gruppa Søyr, og dette diktet ville liksom ikke slippe helt taket. Så ble det enda et dikt og nå er det åtte – ti tekster som er med.
Nok prat
– Hva er det med poesi og jazz som får deg til å skape et helt verk?
– Når tekstene faller på plass, setter det ting i perspektiv. Musikken får en slags åpnere betydning. Det får en annen klangbunn med tekst, sier Klakegg før utålmodige musikere gir lyd at nå er det nok prat. Trommisen sparker og visper og Guttorm Guttormsens fløyte hveser en smule. Mer øving må til før Cosmopolite i kveld. Deretter venter Bø jazzklubb førstkommende torsdag og Skiensjazzdragets arrangement i Skien fredag.

klakegg-kassen-nett

SAMSPILL: 13 må man være for at Scheen jazzorkester skal låte skikkelig bra. Her er tre av dem i aksjon.

Les også «Ferske tekster og nye toner», jazz og litteratur på SMOG 2012.