OKKUPASJONENS FANGER. Lesning av Einat Weismans stykke på Porsgrunn bibliotek. Heiki Eero Riipinen spiller fangen.

Grenland Frieteaters yngste festivalsatsing, Vinterscenen, er et modig arbeidsverksted og utstillingsvindu for en viktig og utsatt gruppe innenfor kunst- og kulturfeltet.

Tekst/foto: Per Erik Buchanan Andersen.

For tiden høres det fra talerstoler over hele landet: «Staten trenger ikke kunsten for å bygge landet lenger. Styresmaktene vil ikke på samme måte som før å bruke penger på ting som ikke gir økonomisk avkastning. Kulturell kapital er ikke innovativt og lønnsomt nok.» Det snakket Morten Krogvold om da han åpnet Carl Nesjar-utstillingen på Kunstverket Galleri i Oslo nylig. Og det snakket Anne-Britt Gran om under konferansen «Scenekunst strategier for framtida» under «Vinterscenen» i Porsgrunn. Gran er professor i kulturpolitikk og kulturforståelse ved Handelshøyskolen BI. «Det ulmer og brenner i alle leire,» sa hun. «Fri kunst omgjøres til bedriftsøkonomi»  

Klekker ut kunst og kunstnere
Derfor er det modig at Grenland Friteater viser frem prosjekter som ikke passer inn i et excel-ark. Den frie scenekunsten med ofte små teatergrupper, artister, produsenter og utøvere har færre finanser enn institusjonsteatrene, og rammes raskere og hardere når pengesekken strupes. . Med «Vinterscenen» tilbyr Grenland Friteater en samling for fri scenekunst, eksperimentering, workshops og nye idéer.

Tøft på biblioteket
Et eksempel var lesningen av «Okkupasjonens fanger» på Porsgrunn bibliotek. Stykket er skrevet av israelske Einat Weisman i samarbeid med palestinske fanger. Regi på stykket har Marius Kolbenstvedt. Lesningen foregikk i et åpent Porsgrunn bibliotek lørdag ettermiddag. Folk fra mange nasjoner som var på biblioteket for å låne bøker eller Internett, fant en ledig klappstol og fulgte med på torturscenene. Det er modig av festivalleder Annette Röde Hagnell å velge folkebiblioteket for lesning av et slik stykke. Diskusjonen i etterkant gikk friskt mellom fagpersoner, skuespillere og publikum om okkupasjoner over hele verden.

Fremoverlent og innovervendt
En del av forestillingene på Vinterscenen var tilpasset kunstnerne selv. Impure Company’s «The dead live on in our dremas» var en slik forestilling. Mediterende og grublende over identitet og eksistens. Fragmentert, litt vanskelig tilgjengelig, og noe uførløst. Men det var også innslag med sterk folkelig appell. Jeg var ikke til stede, men ryktene fløy raskt over byen om elleville «Bingo Bar Charter Edition» på puben på folkets hus. Sikkert en høydare.

Kunstnerverksted
En av de mest populære forestillingene i løpet av helgen var utsolgte «To ord». En monolog med Guandaline Sagliocco. Forestillingen startet som arbeidsvisning på Vinterscenen for to år siden, og siden har Sagliocco utviklet prosjektet i sin absurde, poetiske og franske stil i samarbeid med regissør Anne Mali Sæther. I år ble prosjekter av både danske Teater Viva og spansk-italienske Hilo Rojo Teatro vist som arbeidsvisninger. Av norske kunstnere fikk publikum se prosjekter under arbeid av blant andre Nina Ossavy og Gunn Inger Aareskjold.

Det er ingen hemmelighet at Grenland Friteater over tid har jobbet for å få et senter for fri scenekunst i Porsgrunn. Vinterscenen er modige når den viser frem prosjekter, tanker og ideer som ikke følger linjene i den gjeldende kulturpolitikken.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Trender