tor-arne-ursin

DEBATT OM SCENEKUNST: Grenland Friteater og Tor Arne inviterer til diskusjon om scenekunsten i Telemark. Foto: Kai Hansen.

Det ville være synd å si at den blå-blå regjeringens tiltak ikke er omstridt! sier teaterregissør Tor Arne Ursin.

Telemark er et sterkt scenekunstfylke. I Kulturindeksen som blir gitt ut av Telemarksforskning kommer Telemark på femteplass i scenekunstkategorien, bare etter Oslo, Troms, Hordaland og Sør-Trøndelag, som alle har store institusjonsteatre. Porsgrunn kommer på fjerdeplass blant kommunene – foran store byer som Bergen, Trondheim og Stavanger. Disse plasseringene skyldes at fylket vårt har et rikt scenekunstmiljø. I tillegg til Teater Ibsen finnes det både opera og revy på profesjonelt nivå, Dansekunst i Grenland og Grenland Friteater og PIT. Telemark er kanskje det eneste fylket i landet der den frie scenekunsten står for den største andelen av forestillinger og publikum.

Men hvordan skal vi ta vare på dette mangfoldet og utvikle det videre? Det er tema for en konferanse som Grenland Friteater inviterer til fredag 3. februar under den nye festivalhelgen Vinterscenen.

Kunstnerne må bevisstgjøres til å tenke entreprenørskap som en del av sin kunstneriske utvikling

Den blå-blå regjeringen har i det siste kommet med flere tiltak både når det gjelder talentutvikling og kultur som næring, men allerede under de rød-grønne kom det signaler om at kunstnerne må ”bevisstgjøres til å tenke entreprenørskap som en del av sin kunstneriske utvikling”.

Det ville være synd å si at disse tiltakene ikke er omstridt! Mange kunstnere har reagert på det de oppfatter som en markedsliberalistisk tankegang som står i motsetning til det å være kunstner. Kunstnernes oppgave er å lage kunst, ikke å drive med markedsføring, merkevarebygging og konkurranse. Konfliktene har ikke blitt noe færre med regjeringens vedtak om opprettelsen av Kreativt Norge, et nytt kontor som skal «bidra til regional bransjeutvikling», «styrke kunnskapen om og forståelse for verdiskapingspotensialet i kunst og kreativ næring», osv.

Dette ser ut til å være et veritabelt minefelt å bevege seg ut i! Allikevel er det nettopp det vi tenker å gjøre med denne konferansen. Hva betyr egentlig talentutvikling på scenekunstområdet? Inkluderer det også «gründertalent» eller «forretningstalent»? Hvor er det egentlig det «butter» i dag? Det utdannes langt flere individuelle scenekunstnere i dag enn for noen få år siden, men scenekunsten en utpreget kollektiv kunstart. Hvor skal en utvikle sterke kollektive kunstnerskap?

Debatten har også et regionalt perspektiv. Hvordan skal vi sikre livskraftige fagmiljøer i regionene? Hvordan skal regionene sikre seg at ikke alle talentene forsvinner til hovedstaden eller utlandet? Idretten har allerede gjennom Olympiatoppen satt av regionale midler til talentutvikling. Bør vi få det samme på kunstområdet? Kan vi legge institusjoner med en nasjonal funksjon i regionene? Grenland Friteater har allerede lagt fram en plan for et nasjonalt senter for fri scenekunst. Men hvordan skal en få noe sånt opp og stå?

Vi har bl.a. invitert Norsk kulturråd – som er i ferd med å etablere «Kreativt Norge» til konferansen, men de har takket nei. Derimot kommer det representanter for både fagforbund og interesseorganisasjoner, organisasjonen Talent Norge, forskere, universitetsfolk, politikere og byråkrater. Og noen kunstnere og gründere, fra både fjern og nær.

Tor Arne Ursin, regissør