– Jeg er supernysgjerrig som person, har alltid vært det, og det kan begynne med at jeg tenker: Hva ville skjedd hvis…? Hvor ideene kommer fra, vet jeg ikke. Det er et mysterium, ren magi, sier Anne B. Ragde.

Foto: Hege Landrø Johnsen/Forlagsliv.no
Tekst: Astrid Borchgrevink Lund
I boka ”Finn din kreativitet” forteller elleve kunstnere om hvordan de skaper og utforsker. Svarene deres blir utdypet av professor Geir Kaufmann.
Betroelser
Vi kan godt fnyse av ordet, for kreativitet skal vel ikke defineres, forklares, diskuteres. Kreativitet skal bare være noe vi har. Men nettopp dette vidunderlige og innmari vanskelige som kan være skapende, har forfatter Anne Kristiansen Rønning skrevet bok om. Her finner vi blant annet intervjuer med fremtredende kunstnere som Lars Lillo-Stenberg, Ingrid Olava, Håkon Bleken og Jan Kjærstad, samt bokas følgesvenn Geir Kaufmann som har spesialkompetanse i nettopp kreativitet.
Puslespill
– Skal du skrive en roman må du være alene i ditt eget hode og ta store deler av underbevisstheten i bruk, mener Ragde som beskriver hvordan en story plutselig blir født i hodet. Småbiter blir til et puslespill som står helt ferdig.
– Ideene kommer når jeg ikke tenker bevisst på at jeg skal få en ide. De kan komme når jeg vasker, går tur eller spyler husfasaden, forklarer hun. Kunstneren Arne Ekeland har derimot beskrevet det slik: ”Jeg sitter bare her ved elven og mottar informasjon”. Dette er noe Håkon Bleken kjenner seg igjen i:
– Trangen til å male bilder kommer bare til meg, uten at jeg gjør noe for det.
Beinhard disiplin
Vel, ikke alle har det slik, og i boka får vi trøst. Rikelig med trøst og tips. Her blir riktignok innskytelsen beskrevet, men det handler også om mot til å ta det første skrittet og faktisk velge seg en ide. Men det er ikke alt som likevel kan kalles kreativitet, skal vi tro psykolog Kaufmann:
– Mange misforstår fenomenet kreativitet. Det finnes mennesker som tror de er kreative, bare fordi de har mange assosiasjoner og ideer. Men kreativitet fordrer også betydelig disiplin. Uten gjennomføringsevne lykkes man ikke, presiserer han. For det handler mye om disiplin, beinhard jobbing og det å sette av tid. Nok tid. Men også mulighet til å leve.
Skulle vært munk
– Når du har familie, kan du ikke vie all din tid til å skrive. Jeg har to små jenter og i tillegg to voksne jenter fra et tidligere ekteskap. Arbeidsdagen min er helt vanlig, og jeg er sammen med familien på ettermiddagene og i helgene. Men egentlig er jeg skapt for å bli munk. Jeg var i grunnen fornøyd etter at jeg ble skilt, tenkte at nå kunne jeg vie all min tid til kunsten. Det skulle bli vidunderlig å leve alene. Men så snublet jeg over kjærligheten igjen. Det er veldig viktig for meg å leve, betror Jan Kjærstad.
Et kjedelig sted
Men hva er det optimale arbeidssted. En kafé med god vin eller kaffe og en notatblokk liggende? Hmm, ikke helt, ifølge Lars Lillo-Stenberg.
– Det beste er å finne et sted som er passe uinteressant til at det er ok å sitte på et hotellrom i mange timer uten at man føler man må ut og se alt utenfor. Jeg må ofte være alene en dag eller to før noe begynner å skje. Når det er kommet i gang kan det komme fire – fem tekster – enten helt ferdige tekster eller så ferdige at det er lett å gjøre dem ferdig senere. Forfatter Anne Kristiansen Rønning mener selv et traurig kontor kan passe utmerket mens psykolog Kaufmann legger vekt på sinnsstemningen.
– Uansett hvilke fase du er i, kan det lønne seg å bytte sted dersom du kjenner sterk motstand. Da får du nye impulser og det kan bli lettere å redefinere prosjektet.
IKKE BARE PEISKOS: Det holder ikke å sitte foran peisen og lese om kreativitet. Man må gjøre noe med det.
(Foto: Astrid Borchgrevink Lund/Litteraturgarasjen)
Kjernespørsmål
Boka tar for seg hvordan man holder prosessen i gang, tips til å gjennomføre et kreativt prosjekt og ikke minst – når vet du at du skal slutte. Men la oss gå litt tilbake i tid. Til hva romanen egentlig skal handle om. For oftest er dette kjernespørsmålet – hva er ideen og hvorfor skal andre gidde å lese om nettopp dine ting. Kjærstad har noen tanker om det:
Våkne opp som bille
– Virkelig gode ideer er mangelvare i samtidslitteraturen. Når jeg holder skrivekurs, ser jeg at deltakerne ofte ikke er kresne nok. De vil skrive om seg selv, kona, kanskje et trekantforhold eller noe fra barndommen som har preget dem. De glemmer at mange forfattere har gjort dette allerede. Ni av ti bøker handler om dette. Hvor mange bøker har en virkelig særegen ide i bunnen? ”Forvandlingen” til Kafka er fantastisk. En fortelling om et menneske som er forvandlet til en bille når han våkner om morgenen. For en vidunderlig ide!, sier Kjærstad som mener en bok skal være en forundringspakke. Når du pakker opp, skal du finne noe du aldri har sett før.
Svanesangeffekt
Boka ”Finn din kreativitet” er en verktøykasse som ved første øyekast kan virke rotete. Men kikker du godt etter tror jeg du finner de verktøyene du leter etter. Og en liten ting til slutt.
– Du skal ikke tenke at det er for sent. Forskningen viser interessant nok en såkalt svanesangeffekt så sent som i 60-årsalderen. Hjernen begynner å tenke litt annerledes og nye kreative baner får fart på seg.
Boka som er gitt ut på Cappelen Damm, kom nå i vinter.