Døden lar seg ikke regulere- Den representerer uorden og kaos. Telemark Museum har laget en veldig interessant utstilling om «Dødens time» i Brekkeparken.

Kristin Berge viser oss inn i kirkerommet i Brekkeparken. Forklarer at det vevde korset som ligger oppå Telemarkskledet på kisten midt i rommet er et «lik-kross som verna dei døde». Lik-kors hadde symboler som skulle holde ondskapen borte og gi den døde fred.

Fornekter døden
«Dødens time» minner oss om det vi ikke snakker om. Vi forholder oss ikke til døden på samme måte som våre forfedre. Vår tekniske, rasjonelle og logiske hverdag fornekter på mange måter døden. En time på museet er vel verdt til ettertanke.

Fra Henrik Ibsens Begravelse i Kristiania. Bakken er dekket av granbar som skulle beskytte mot onde makter.

Pesta
Bilder fra Henrik Ibsens begravelse, overtro, religiøse ritualer og forberedelser til det evige liv. Utstillingen viser forskjellige aspekter ved døden. Theodor Kittilsens «Pesta» fra billedserien «Svartedauden».

Post mortem. Fotograf R. Nyblin. Bildet er tatt på første del av 1900-tallet.

Døde barn
Noe av det som gjør mest inntrykk i «Dødens time» er skiensfotografen R. Nyblins post mortem-fotografier av døde barn. En skikk som var vanlig på begynnelsen av 1900-tallet. Vakre, ubehagelige bilder som minner om hvor vi skal og hvor skjørt og forgjengelig er. Utstillingens innhold ble fint og vart formidlet av Kristin Berge fra Telemark Museum. Brekkeparken har åpent i helgene også i oktober.