I FRI DRESSUR: Tor Arne Ursin fremfører dikt under arrangementet «Perler ved bredden». Foto: Kai Hansen.

Siden midten av syttitallet har teaterregissøren med nordlansk blod i årene satt farge på Porsgrunn. Tor Arne Ursin er en av de som har gjort det gule huset i Huken til hjørnetanna i byens kulturliv. Nå fyller han seksti.

De var opprørere og rebeller den gang kameratgjengen startet Grenland Friteater i 1976. Trond Hannemyr, Lars Vik, Lars Steinar Sørbø og Tor Arne Ursin. I løpet av førti år har ideologien tilnærmet seg det folkelige, selv om Ursins siste prosjekt Cirkus verdensteater er en hyllest til anarkistene på syttitallet.

Han gjorde seg bemerket som skuespiller allerede i friteatrets første stykke, Byssan Lull, men det er som regissør av store, vandrende teaterforestillinger om arbeideres liv og vilkår, Tor Arne Ursin har hatt størst suksess.

Masse smugling
Gjennom sitt arbeid i tradisjonen til den polske regissøren og teaterpedagogen Jerzy Grotowski, gjorde Grenland friteater en rekke eksperimentelle forestillinger på sytti-, åtti- og nittitallet. Både her hjemme og i utlandet. Det var likevel med oppsetningen «Smuglere» av Arthur Omre i 1995 at teatret fikk en bred appell i hjembyen. Med Lars Vik som den sigarrøykende smugleren Anton Juel, og Ursin i registolen forandret Grenland friteater Porsgrunn. Folk gikk på teater i hopetall! Et utendørs vandreteater med bruk av autentiske bygninger. Publikum fikk ikke nok av smugling ved elva. Ideen med vandreteater førte til flere år med «Stedsans» fra og med 2005. Et konsept teatret har benyttet i og solgt til flere europeiske byer.

Stolt av hvor man kommer fra
Det går flere rødfargede tråder fra utendørsforestillingen «Harde tak» som Ursin hadde regi på i 2000 til fjorårets og årets festivalsatsing fra Grenland friteater, «Meierislaget».

«Harde tak», «Hotel Hertingen» (2011) og «Tapte paradis» er basert på tekstene til av én av friteatrets mest benyttede forfattere, Kjartan Fløgstad. Den andre er Georg Johannessen. Ursins forestillinger basert på Fløgstads skildringer av arbeidersamfunn, har også ført til egne manus til oppsetningene «Alt for vitenskapen», delforestillingen under PS14 om Menstadslaget og nå sist «Meierislaget». Med bakgrunn i sin oppvekst på Herøya har Ursin interessert seg for Porsgrunn som industri- og arbeiderby, og bidratt til større forståelse og stolthet for byens historie de siste hundre år.    

Med årets forestillinger, «Cirkus verdensteater» og «Meierislaget», viser Ursin at rebellen fra syttitallet ikke helt har sluppet taket. Litteraturgarasjen gratulerer med jubileet, og håper på flere forestillinger som sparker og biter fra seg.