REVITALISERT: Daglig leder ved Porsgrund Porselænsfabrik introduserer det nye «Spire».

Den første fredagen sola skinte gjennom skydekket i februar, ble Konrad Galaaens ikoniske «Spire» relansert på Vingen Bar på Astrup Fearnley-museet i Oslo. En flott ramme for porselensserviset som ble kjent og populært for sin gjennomskinnelighet.

Tekst og foto: Astrid Borchgrevink-Lund og Per Erik Buchanan Andersen

Det er Porsgrund Porselænsfabrikk som har tatt initiativet til det de kaller revitaliseringen av Spire-serviset fra 1952, og designerene Nora Olafsdotter Krogh og Christian Svinddal har jobbet i mer enn to år med prosjektet.

-Både former og størrelser er annerledes i dag, enn den gang, sier daglig leder ved Porsgrund Porselænsfabrikk, Stine Giørtz.
-Kaffekoppene, tekoppene, alt er større, fortsetter hun.

-Vi ville opprettholde grunnformen i serviset og de karakteristiske spirene sier designerne Krogh og Svinddal.
-Vi håper og tror Konrad Galaaen ville likt endringene vi har gjort, legger Svinddal til.

Førstepremie og hundre kroner
 Konrad Galaaen fikk jobb på Porsgrunn Porselænsfabrikk i 1947 etter å ha vunnet en designkonkurranse hvor førstepremien var hundre kroner. Da Galaaen begynte på fabrikken måtte Porsgrund fornye seg. Kunsterisk leder gjennom nesten tjue år, Nora Guldbrandsen var nylig sluttet, og ved ansettelsen av Galaaen ønsket fabrikken å se fremover.

Gjennomskinnelig overflate
Galaaens gjennombrudd kom med serviset Spire i 1952. Dekoren ble utført i negativ relieff i porselensgodset som etter brenning fremstår som halvgjennombrutt, såkalt risporselen.

Spire ble en umiddelbar suksess, og etter hvert en av de store norske designklassikerne – og produsert i mer enn 30 år.
I et intervju fra 1959 sa Galaaen det slik:
Det som opptok meg mest i begynnelsen ved PP var å utnytte de spesielle mulighetene i porselenets mekaniske styrke som gjør det mulig å lage løvtynne ting. Ved å gravere dekoren selv i godset oppstår det en eiendommelig virkning når lyset skinner gjennom det transparente godset.”

Nye produkter
Når sola står inn gjennom panoramavinduene på Vingen bar, kan man løfte det nydesignede kruset eller telysholderen opp mot strålene, og se lysspillet i porselensgodset. Telysholdere fantes ikke i serviset fra 1952. Sausenebbet fra den gang har blitt til en müsliskål, og kaffekruset og den kombinerte vasen/karaffelen ivaretar det opprinnelige, stramme designet, men er nye produkter.
-Det har vært en lang prosess for å finne nøkkelformene vi kan bygge nye produkter på, uttalte Nora Olafsdotter Krogh til Litteraturgarasjen i fjor sommer. Nå er den ny serviset klart.

-Men vi planlegger å utvide med flere deler, sier Svinddal under presentasjonen av den nye serviset.

Det er en spennende tanke å fornye historien slik Porsgrund nå har gjort. Å løfte frem klassiske designere som Konrad Galaaen er viktig, så får vi se om det blir en ny vår for «Spire.»