Foto: Håkon Borg

NORDISK RÅD-NOMINERT: -Jeg kan bli overrasket over at folk synes jeg skriver mørkt, for jeg jobber mot det håpefulle, sier Roskva Koritzinsky som kommer til Porsgrunn litteraturfestival – Bjørg Vik-dagene lørdag 22. september. Hun er nominert til Nordisk råds litteraturpris. (Foto: Håkon Borg)

NORDISK RÅD-NOMINERT: -Jeg kan bli overrasket over at folk synes jeg skriver mørkt, for jeg jobber mot det håpefulle, sier Roskva Koritzinsky som kommer til Porsgrunn litteraturfestival – Bjørg Vik-dagene lørdag 22. september. Hun er nominert til Nordisk råds litteraturpris. (Foto: Aschehoug)

 

-Det å skrive er en håpefull ting å gjøre, sier Roskva Koritzinsky som er nominert til Nordisk råds litteraturpris for sin siste novellesamling Jeg har ennå ikke sett verden. Men en del har hun fått med seg både av priser og opplevelser. Hun kom nettopp hjem fra Japan og i september tar hun turen til litteraturfestivalen i Porsgrunn.

Tekst: Astrid Borchgrevink Lund

-To novellesamlinger Her inne et sted (2013), Jeg har ennå ikke sett verden (2017) og romanen Flammen og mørket (2015), alle har blitt godt mottatt. Dagsavisens anmelder Turid Larsen beskriver den siste boka som novellekunst og «…et originalt og skarpt blikk på verden». Hva legger du selv i tittelen på boka?
-Jeg tenker at det ligger både håp og resignasjon i det vi gjør. Vi vet ikke hvordan verden er samtidig som vi en dag skal få muligheten til å se. Det finnes både maktesløshet og en grunnleggende tro på at det skal være mulig, at det finnes en godhet på bunnen.

Manipulerer sine elskere
-Du skriver ikke direkte romantisk, for å si det sånn. Det er mye både aggresjon og resignasjon – noen ganger også nesten bestialsk. Du skriver med et trøkk, oppfatter jeg som leser. Er du enig i det?
-Både ja og nei. Jeg kan bli overrasket over at folk synes jeg skriver mørkt, for jeg jobber mot det håpefulle, sier Roskva Koritzinsky som i sin siste novellesamling blant annet skriver om en ruskonsulent som forelsker seg i klienten sin og en ballettstudent som slutter å møte opp til dansetimene. En ung kvinne manipulerer elskerne sine og et nyfødt valpekull forsvinner sporløst fra et hus på landet.

En mann som sover
– Novellen «Historien om hendene» tar for seg forholdet far/datter. Hvordan jobbet du den frem?
– Det er den teksten jeg brukte lengst tid på. Det skulle egentlig bli en roman, men det var noe som ikke stemte. Jeg er opptatt av rytme og musikalitet i teksten og det fikk jeg først frem da jeg begynte å kutte i teksten og konsentrerte meg om novelleformen, sier forfatteren som forteller at skriveprosessen foregår mye på intuisjon og hvordan hun blant annet ble inspirert av Georges Perecs «En mann som sover».

(Saken fortsetter under videoen)

– Jeg planlegger ikke hvilke budskap novellen skal ha eller hvordan den skal slutte når jeg starter skriveprosessen. Jeg jobber med mange tekster på en gang. Det er bare noe i meg som vet hvordan historien skal slutte.
Det har som nevnt blitt noen priser og nominasjoner på Roskva, både Aschehougs debutantstipend i 2013, nominert til Norlis debutantpris 2013, nominert til Tarjei Vesaas debutantpris 2013 og nominert til Natt&Dag prisen 2013 for «Her inne et sted».

Skriving er tålmodighet
-Hvordan er det å være nominert til Nordisk råds litteraturpris?
-Jeg er naturligvis glad på forfatterskapets vegne, det er en fin måte å løfte frem bøkene på. Det er bra å ha det med seg videre, men samtidig litt skummelt.
Hvem som får den prestisjefylte prisen blir klart i oktober. Enn så lenge skriver Roskva Koritzinsky på stadig nye tekster og jobber litt som konsulent for Aschehoug.
– Jeg kan heldigvis leve av skrivingen på grunn av et treårig arbeidsstipend og konsulentjobben. Det å skrive handler mye om tålmodighet. Men like viktig er det å få impulser utenfor de kjente rammene.

Roskva Koritzinsky er en av forfatterne du kan møte under Bokseksjon i kulturhuset Ælvespeilet den 22. september. Andre gjester er Vigdis Hjorth, Amalie Kasin Lerstang, Lene Lauritzen, årets vinner av Bjørg Vik-prisen og Porsgrunnspoeten 2018. Konferansier er Anne Lognvik.

Arrangementet er gratis, men skaff deg likevel billetter her, for her bvlir det trangt om plassene.