Bilde 14.06.2018, 11 30 38

GALAAENS SIGNATUR: Moskuser, fugler og prinsesser i chamottegods ble et av Konrad Galaaens varemerker. Foto: Astrid Borchgrevink Lund.

Designer Konrad Galaaen er kanskje mest kjent for sine fargesprakende fliser og figurer fra syttitallet. Men suksessen startet med det gjennomskinnelige serviset Spire allerede i 1952. Spire var en av Porsgrund Porselænfabriks bestselgere i over tretti år. I oktober blir serviset relansert.

Tekst: Astrid Borchgrevink Lund og Per Erik Buchanan Andersen.

Porselensmuseet i Porsgrunn viser for tiden en utstilling av en av fabrikkens mest anerkjente designere. Rørosgutten Konrad Galaaen vant hundre kroner og førstepremie for sin «Vase» i en konkurranse porselensfabrikken utlyste i 1947. Få måneder senere fikk han jobb på samme sted.

Når lyset skinner gjennom godset
I mellomkrigstiden gjorde Nora Guldbransen Porsgrund Porselæn verdenskjent for sin design og kvalitet. Fabrikken trengte nye kunstneriske talenter etter hun sluttet i 1946. Galaaen ble mannen.

Spire ble lansert i 1952. Da hadde designeren jobbet med utformingen i fire år. Galaaen sa selv om Spire:

”Det som opptok meg mest i begynnelsen ved PP var å utnytte de spesielle mulighetene i porselenets mekaniske styrke som gjør det mulig å lage løvtynne ting. Ved å gravere dekoren selv i godset oppstår det en eiendommelig virkning når lyset skinner gjennom det transparente godset.”

(Saken fortsetter under bildekarusellen).

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Nora Olafsdatter Krogh, designer ved PP’s designavdeling, har studert det gjennomskinnelige serviset med spirene i flere år. I oktober revitaliseres serviset og hun setter sitt navn ved siden av Galaaens.

«Vi vil presentere et servise som tar opp elementer, idéer og former fra originalen, men vi vil tilpasse det vår tid og dagens forbrukere,» sa Krogh da hun presenterte produksjonstegninger og detaljer for det nye Spire under Galaaen-seminaret i Porselensmuseet den 14. juni.

«Vi har jobbet med hver linje, hver bue og form. Dagens krav og bruk er annerledes enn på femtitallet, men vi har hatt stor respekt for Galaaens originale arbeid.»

Viktig kreativt miljø
Utover på femtitallet fokuserte Galaaen stadig mer på kunstneriske utsmykninger og glasurer. Fargepaletten ble sterkere. Fra gjennomskinnelig hvit til sterke farger. Alle fargeresepter var hemmelige, og alle som har sett en av hans veggfliser, prinsesser eller fugler kjenner hans særegne signatur. Utsmykningen av Philips-bygget i Oslo ble en av hans mest kjente, og her i Porsgrunn er det nok mange som nikker gjenkjennende til de utvendige utsmykningene på Neptungården, gamle «Trygdekassa» og Hotell Vic. Konrad Galaaen skapte med Tias Eckhoff, Eystein Sandnes og flere andre et kreativt og kunstnerisk miljø ved fabrikken som ga porselen og keramikk fra Porsgrund et internasjonalt kvalitetsstempel.