NYTENKENDE DESIGN: -Designpioner Tias Eckhoff satte preg langt utenfor sin generasjon designere, sier Catrine Orr Danielsen som gleder seg til å presentere bredden i Eckhoffs lange virke.

NYTENKENDE DESIGN: -Designpioner Tias Eckhoff satte preg langt utenfor sin generasjon designere, sier Catrine Orr Danielsen som gleder seg til å presentere bredden i Eckhoffs lange virke.

Designpioneren ville vært 90 år i år og onsdag hedres han med et eget seminar på Porsgrunnsmuseet ved PP.

Tekst/foto: Astrid Borchgrevink Lund

Porsgrunds Porselensfabrik har fostret en rekke dyktige designere. En av dem ble hyllet med et seminar og bok i fjor, Nora Gulbrandsen. I år står dyktige Tias Eckhoff for tur.

– Allerede før han døde bestemte vi å følge opp suksessen fra i fjor og vi ville markere hans jubileum. Nå døde han jo i januar, men det svekket ikke grunnen i forhold til å markere hans jubileum, sier Catrine Orr Danielsen. Hun ser for seg en fast markering av designere.

Produktutvikling
-Alle vi som samarbeider om dette har et ønske om å arrangere ett designseminar årlig. Først og fremst for å peke på PPs designere, men også for å samle publikum rundt tema som produktutvikling, form, farge og design generelt.

Samarbeid
– I fjor var det helt stappfullt av folk – og vi skjønte at det er et publikum der ute som ønsker dette, sier hun til Litteraturgarasjen. Seminarleder er Telemark fylkeskommunes Line Ruud Ørslien.

Det er KunsthallGrenland, Porselensmuseet, Telemark, Museum, Porsgrunds PorselænsfabrikAS og Porsgrunnkommune som står bak i samarbeid med Auksjonshallen. Seminaret støttes av Telemark Fylkeskommune og Norske Kunsthåndverkere. (Artikkelen fortsetter under bildet.)

tias eckhoff maya

 

 

Litt fakta: Eckhoff ble utdannet fra keramikklinjen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole 1945–49 og hadde praksisopphold ved Saxbo i Danmark. Fra 1949 arbeidet Eckhoff ved Porsgrunds Porselænsfabrik, der han var kunstnerisk leder fra 1953 til 1960. Ved fabrikken designet han både serviser og sanitærporselen, samtidig som han hadde frilansoppdrag for Georg Jensen, blant annet med bestikket «Cypress» (1952). I den første tiden på Porsgrund formgav han kaffe- og teserviset «Det riflede» (1952),  «regnes som et hovedstykke i nyere norsk kunstindustri», og det ildfaste «Glohane»-serviset (1952).

I 1957 opprettet han eget tegnekontor i Oslo, hvor han etter hvert samarbeidet med datteren Sigrid Eckhoff. Han formgav flere bestikkserier for Norsk Stålpress, og tegnet kunstglass for Hadeland Glassverk. På 1970- og 80-tallet designet han flere stablestoler i plast. I 1995 tegnet han en stol og et bord i formpresset finér. Eckhoff har også gitt form til nøkler, og er representert i en rekke norske og utenlandske samlinger.

Hans arbeider er innkjøpt av kunstindustrimuseene i Oslo, Trondheim, København, Røhsska museetMuseum of Modern Art,[13] Victoria and Albert Museum,[13]Kunstgewerbemuseum Köln, Cooper-Hewitt Museum New York og andre museer.