In The Playroom twim towers

The Twins (c) Jonathan Hobin

«Vonde og slemme hendelser i verdenssamfunnet, påvirker barna våre uansett», mener kunstner Jonathan Hobin. Gjennom fotoserien In The Playroom iscenesetter han dramatiske hendelser og mediebilder – angrepet på Twin Towers den 11. september 2001, torturscener fra Abu Grahib og henrettelsen av Osama Bin Laden. Som første galleri i Skandinavia, viser Kunsthall Grenland Hobins fotografier nå i november og desember.

Tekst: P. E. Andersen

Utstillingen som består av nevnte fotoserie In The Playroom og serien Cry Babies, ble åpnet lørdag 14. november, bare noen timer etter terrorhandlingene i Paris. Lekende barn i iscenesatte, fargerike, voldelige omgivelser fikk en ekstra uvelkommen og ubehagelig aktualitet.

Dokumentasjon på barneværelset
Den kanadiske kunstneren Hobin, til daglig basert i Ottawa, mener barna våre stadig står overfor nyheter og hendelser fra voksenverdenen som de omformer og bearbeider gjennom lek. In The Playroom-prosjektet har pågått i flere år. Først med fotografering av historiske hendelser, men etter hvert også ved dokumentering av nære politiske hendelser gjennom bruk av barneværelser.

Møtt med sinne i USA
I Europa har Hobins bilder blitt mottatt med en form for refleksjon og interesse, mens i USA blir Hobins kunstneriske prosjekt sett på som kontroversielt og blitt møtt med motstand og sinne. «I likhet med Canada, så ligger Norge geografisk i utkanten av verden. Vi kan møte slike kunstverk med et annet blikk enn folk som er mer direkte berørt», sier kurator Tom Hovinbøle om de varierende reaksjonene på Hobins fotografier.

In the playroom american idol

American Idol (c) Jonathan Hobin

Detaljert og vondt
Fotografiene er vonde å se på. Akkurat slik kan lekende barnerom se ut, eller nesten slik. Hobin tilfører scenene som mange referanser og detaljer med vanlige leker som rekvisitter at inntrykket blir kynisk og grotesk. Tett opp mot virkeligheten. «Da vi satte opp The Twins begynte barna å leke og prate sammen,» sier Hobin. «Flyet kom inn sånn og traff slik.» Hvordan barna reagerer på å være med i en slik setting, kan man ta seg tid til å undre på. Jeg tenker spesielt på fotografiet American Idol som forestiller Jon Benét Ramsey, en seksårig skjønnhetsidol som ble drept i 1996. Fotografiet viser modellen med en strømpe rundt halsen og trusa ned på leggen.

In The playroom Got Him

Got him (c) Jonathan Hobin

I Playroom-serien kunne bildene kanskje hatt enda større avstand for å holde inntrykkene fra hverandre, men utstillingsrommet fungerer godt som rom for de sytten fotografiene.

Destrueres etter visning
Om man søker Hobins navn på nettet, dukker barnebildene opp i hopetall. Bildene er ikke til salgs. Etter utstillingen i Kunsthall Grenland skal bildene destrueres. «Det er i bildefilen at kunsten ligger», sier Hobin. Og kanskje også derfor finnes så mange av fotografiene på utallige nettsteder. Feiende flotte barnerom, med uskyldige blikk og grusomme historier.