
Første Mosebok, kapittel 1, vers 27.
Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.
Første Mosebok, kapittel 2, vers 18-23
Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å ære alene. Jeg vil gi han en hjelper som er hans like. Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha. Så satte mannen navn på alt feet, alle fuglene under himmelen og alle ville dyr i marken. Men for seg selv fant mannen ingen hjelper som var hans like.
Så lot Herren Gud en dyp søvn komme over mannen. Og mens han sov, tok han et av hans ribben og fylte igjen med kjøtt. Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne, og han førte henne bort til ham.
Da sa mannen:
«Dette er da ben av mine ben og kjøtt av mitt kjøtt. Hun skal kalles kvinne, for av mannen er hun tatt.»
Mellom disse to passasjene i begynnelsen av første Mosebok oppstår myten om Lilith. I følge gammeljødisk folketro er Lilith navnet på Adams første hustru som ble skapt på samme tid og fra den samme jord som Adam. Lilith og Adam var likestilte. Lilith ville sitte øverst, ville sitte på toppen under samleie, noe hverken Gud eller Adam likte. Lilith forlot paradis fordi hun ikke ville underkastes mannen, og Gud skapte en ny kvinne, Eva, av Adams ribbein. Lilith ble fordømt og demonisert.
Forfatter og poet Aina Villanger ble for et drøyt halvår siden spurt av regissør Itonje Søimer Guttormsen om hun ville skrive et korverk til et frigjøringsprosjekt, en konfirmasjon i Liliths navn.
Voksenkonfirmasjon
Villanger endte opp som både librettist, eller Lilithist som betegnelsen er i prosjektet, og som en av konfirmantene i Edens hage i Middelalderparken i Oslo 2. oktober. I en lagerhall, mellom ruiner fra 1300-tallet og barcode-blokker ved fjorden, holdt ti kvinner en konfirmasjon hvor Liliths navn ble gitt ny kraft.
-Det har vært spennende måneder. Vi har undersøkt Lilith-myten, diskutert religion og eksistensielt ståsted. Det har til tider vært heftige diskusjoner – og mye humor.
Ja, for er ikke dette nok et utslag at feministisk new-age og frigjøring?
-Lilith var mye omtalt og brukt som symbol under den feministiske bølgen på syttitallet. Alle som har deltatt, har gått inn i prosjektet med stor seriøsitet, men som sagt, også med mye humor og glimt. Vi har invitert teologer og andre fagpersoner inn i diskusjonene våre. Spørsmålet om hvorvidt Lilith nevnes i bibelen eller ikke, er sterk og pågående. Noe av poenget med konfirmasjonen var også løfte frem mannen. Adam og Lilith, de første menneskene, var jo likestilte. Vi er alle kvinner i trettiårene, og en konfirmasjon rundt de trettifem gir en bredere horisont enn år man er femten. Anbefales alle i grunn.
Demon og fallen kvinne
Din bok, ‘Langsang’ fra 2012 kan jo tolkes som en skapelsesfortelling, av både universet og mennesket. Har du som forfatter funnet ditt landskap å jobbe i?.
-Det vet man vel aldri helt, men jeg ser linken mellom Langsang og korverket til Lilith. Kanskje var det noe av grunnen til at jeg ble spurt. Jeg er interessert i myter, gamle myter er mer spennende en dagens idoler og og moderne gudedyrkelse av personer i media. Sterke historiske skikkelser er jo uansett spennende å belyse. Lilith har symbolisert ondskapen, sjalusien, dårlig mor, ond fristerinne, fallen kvinne, slange, hele regla. Jeg synes det har vært spennende å undersøke om Lilith ble kastet ut av Edens hage eller om hun valgte å gå selv fordi hun ikke gadd patriarkatet. Det utgjør jo en vesentlig forskjell.
og Lilith? Demondama
fyker i pysjåen
med leopardseter
gullhansker og
rosintørre øynekjører mot fremgangsbyen
galgeberg? trikken!
med opaldobber og fuskepels
røde støvler og
sprukne lepper
(Aina Villanger – korverk om Lilith)
Finnes fortsatt
Og din Lilith, hun i korverket?
-Jeg har ført henne frem til vår tid. Tøff dame. Fuskpels og røde negler. Jeg har ikke laget noe korverk før, så jeg skrev dikt på min måte. Jeg hadde en tanke i bakhodet underveis om at her ville det være flere stemmer, og ordene skulle synges, men det ble dikt. Hanne Hukkelberg har gjort teksten syngbar. «Det er jo ord, Aina. Alle ord kan synges», sa hun. Og sunget ble det.
Lilith minner litt om Eurynome i den eldste, greske skapeslesmyten. Eurynome ble skapt av kaos, skilte havet fra jorden, satte solen på himmelen og skapte kvinnelige gudeskikkelser.
-Det kjente jeg ikke til. Med Lilith var ingen skaper. Hun og Adam var likestilte skikkelser i Guds bilde. Gammel jødisk mytologi sier mye om Lilith, og kirken gjorde henne ond og slem, spesielt i middelalderen. En bit av henne finnes i oss alle. Lilith lever. Hun er ganske kul egentlig.
Tekst: P. E. Andersen