Tenk å kunne gå inn i en bokhandel, bestille Frode Gryttens for lengst utsolgte diktdebut fra 1983. For så fem minutter seinere stå med et eksemplar i hånda. Trykkfersk med originalt omslag. Vel, kanskje kan det bli en realitet om ikke lenge.
Tekst og foto: Journalist og poet, Stian Johansen
(artikkelen sto første gang på trykk i Bok & samfunn 2/15.)
Salgs- og markedsdirektør Jason Beatty i det amerikanske selskapet On Demand Books har siden oppstarten i 2006 solgt nesten 100 «Espresso Book Machine» – en helautomatisk trykkemaskin spesielt egna for mindre opplag. De fleste i Nord-Amerika. Nå vil selskapet ekspandere i Europa og resten av verden.
Beatty forteller selskapet har hatt noen forespørsler fra Norge, men til nå har det ikke resultert i noen salg.
Espresso Book Machine (EBM)er typisk kjøpt eller leaset av bokhandler og biblioteker. EBM trykker en hefta bok på noen få minutter. For øyeblikket har On Demand Books rettigheter til å trykke rundt 7 millioner titler. Titler som enten ikke lenger er kopibeskyttet, eller utgåtte titler selskapet har fått rettigheter av forlag til å kunne trykke på forespørsel.
Selskapet har blant annet avtaler med flere av de største amerikanske forlagene.
I tillegg har On Demand Books avtaler med tidsskrifter og forlag om å kunne trykke ordinære titler på direkte forespørsel – ofte fra utgivere som ikke har bred distribusjon.
On Demand Books har morsomt nok også avtaler med forlag om å kunne tilby kunder fysiske utgaver av titler som er sluppet rett i e-bok.
De nordamerikanske innehaverne av EBM har alle tilgang til de samme databasene gjennom avtalen med On Demand Books, slik at samtlige 7 millioner titler kan trykkes umiddelbart. Databaser sluttkundene også kan søke i om de er på utkikk etter en utgått tittel.
On Demand Books har to hovedfokus i 2015, forteller Beatty. Skaffe rettigheter til å tilby titler fra flere utgivere, og å selge flere EBM.
Selvpublisering
I tillegg til å tilby utgåtte titler mens kunden venter, blir EBM i stor grad brukt til selvpublisering.
I forbindelse med et av mine besøk i den uavhengige sjappa Harvard Book Store i Cambridge, ble jeg klar over EBM. Der den sto i et lite hjørne i den mellomstore bokhandelen. For moro skyld trykka jeg opp en baklommeutgave med noen dikt jeg har skrevet. Om jeg hadde ønsket det kunne jeg fått eksponert boka både i den fysiske butikken og i nettbutikken deres. Og jeg kunne selvsagt tatt innsalgsrunden til andre boksjapper, men jeg nøyde meg med to eksemplarer til julegavebruk. Omtrent 250 kroner betalte jeg. Poenget er at bokhandelen ikke opptrer som et forlag for selvpubliserende håpefulle. Forfatterne holder alle rettighetene.
Jeg fikk også trykka opp et eksemplar av Tom Clarks biografi om den amerikanske forfatteren Jack Kerouac. En bok som har vært utsolgt i 30 år, og som jeg etter noen minutters ventetid sto med i hånda. Varm. Lukt. Limfrest rygg. En spesielt god opplevelse. Omslaget var ikke perfekt i oppløsning og farger. Men bra nok. Rundt 120 kroner kosta det.
Historien om Gly, takk!
Tankene begynte å spinne. Tenk om en sentralt plassert boksjappe i Norge kunne tilby utgåtte titler på noen minutter. Selvsagt med avtaler med alle sentrale forlag, lik det On Demand Books tilbyr i Nord-Amerika. Bestille Tomas Espedals for lengst utgåtte første bøker! Lars Saabye Christensens Historien om Gly, som forfatteren mottok Tarjei Vesaas’ Debutantpris for i 1976. Alle de digitale titlene i Nasjonalbibliotekets «Bokhylla»! Og så videre, og så videre.
85 000 dollar koster det å kjøpe selve maskinen, forteller Jason Beatty i On Demand Books. Så det er vel ikke bare å hive seg rundt og bestille.
Trykker 1200 titler hver måned
Caitin Bechtel, ansvarlig for Harvard Book Stores EBM, sier at de har trykket 75 000 titler siden september 2009, og at de trykker 1200 titler i måneden. Noe som er maks kapasitet for dem. En kjapp runde med kalkulatoren viser at bokhandelen har tjent godt med penger på sin EBM, uansett hvor mange eksemplarer hver tittel trykker i snitt.
Bechtel forteller at bokhandelens eier Jeff Mayersohns målsetting hele tiden er å kunne tilby kundene så mange titler som mulig, og at EBM sørger for at de er 7 millioner titler nærmere målet.
Likevel er det selvpubliseringstitler som utgjør største delen av alt som trykkes på maskinen til Harvard book Store. Rundt 65 prosent av titlene, sier Bechtel. Særlig i typiske gavesesonger som jul og semesteravslutning ved byens universiteter, er det mange som bruker EBM. Mest av alt er det memoarer som trykkes, men også skjønnlitteratur og familiekokebøker.
I tillegg trykker studenter bøker som ikke er til hjemlån ved universitetsbibliotekene, slik at de har mulighet til å ta meg seg litteraturen de trenger hvor det skulle være.
Bechtel forteller også at de trykker en del bokhandel- og anmeldereksemplarer for regionens mange forlag.
Godt synlig på Manhattan
Den anerkjente og populære McNally Jackson Books i New York har sin EBM plassert i bokhandelens inngangsparti. De bruker mye plass på å informere kunder om maskinens muligheter, og på hylleplass for selvpubliserte titler trykket på deres EBM. En tjeneste som McNally Jackson tilbyr, er å trykke notatbøker med kundenes unike omslag. De har ikke hatt sin maskin like lenge som Harvard Book Store, men nærmere seg 50 000 ulike titler.
Jason Beatty i On Demand Books forteller at jeg som selvpubliserende forfatter på en EBM, kan velge å gjøre tittelen tilgjengelig for alle sjapper med en EBM. Slik at en tenkt interessert leser i Paris kan gå til byenes eneste sted med en EBM og få min julegavebok trykket i Cambridge, på noen minutter.
Beatty drar til, og ser for seg at framtidenes måte å trykke bøker på kan gi redusert returbehandling, mindre lastebilfrakt og mindre lagerfyll.
Tilbake til Harvard. Caitlin Bechtel mener den store fordelen med å trykke sine greier på EBM heller enn hos et tradisjonelt trykkeri, er at det er langt billigere. Det er det samme om du trykker ett eller hundre eksemplarer. På den måten kan du også trykke små opplag for å unngå lagerfyll. Bechtel framhever også at kvaliteten er like bra som en hefta bok trykka hos et trykkeri.
Videre, sier Bechtel, kan kundene lettere ha personlig kontakt med personalet, sjekke prøvetrykk, få veiledning, ved å stikke innom en bybokhandel.
Svært få bokhandlere tilbyr i dag en tjeneste som dette, sier Bechtel, på den måten kan vi skille oss ut. Til tider føles det nærmest som om maskinen er en turistattraksjon.
Formiddagen jeg er innom for å gjøre intervju, kommer det inn et busslass med ungdommer. Harvard er et populært turistmål. Og, ganske riktig, flere av ungdommene blir stående og se på maskinen mens den trykker min Kerouac-biografi.
Vi har hatt folk som har stått og fulgt med i en halvtime, sier Bechtel, og gir uttrykk for at det kanskje er i overkant.
Er EBM viktig for butikkens omsetning, spør jeg. Nei, nei, nei, sier Bechtel. Vi har den for å yte kundene våre service, ikke for å bli rike. Harvard Book Store har yt kundene sine service i 83 år.
Noe for Norge?
Det økonomiske for norske bokhandler eller bibliotek, skal jeg ikke spekulere i. Men dette kunne da vært et durabelig dugnadsløft for Forleggerforeningen? Nasjonalbiblioteket? Forfatterforeningen? Tilgjengliggjøre forlagene og forfatternes utgåtte verker uten å fylle opp lagrene på nytt?
Tanken er svimlende.
På telefon fra New York avslutter salgs- og markedsdirektør Jason Beatty i On Demand Books med å si at de kaller Espresso Book Machine for an «ATM for books». En minibank med bøker.