«Natten er dagens mor» er Lars Norens gjennombrudd som dramatiker. Uten filter beskriver stykket en familie som til de grader krakelerer og går til grunne. Men to og en halv time med verbal ondskap i en dysfunksjonell familie, blir for langtekkelig selv med Kjersti Horns nytenkende regi.
Vi møter en dansende David(Emil Johnsen) som på sin 16-årsdag leker med tissen sin foran speilet og som bruker morens leppestift til å tegne pupper på sin hårløse brystkasse. Broren Georg(Glenn André Kaada) lager frokost med en misfornøyd mine. De starter umiddelbart en krangel som vedvarer gjennom hele stykket bortsett fra en kort sekvens der de finner hverandre gjennom jazzen og saksofonen. Faren(Terje Strømdal) sliter med både flaska og økonomien. Hotellet deres er er på konkursens rand og faren har atter en gang begynt å drikke i smug. Moren Elin(Ellen Horn) er syk og sliten av jakten på tapte drømmer, mens sønnene er på hver sin måte er ødelagt av både forelde og hverandre. De springer rundt som to oversensitive, udetonerte bomber. Det er bannskap, knyttnever, blod, spy og tårer. De hater hverandre, samtidig som det i ørsmå glimt også finnes et snev av fellesskap og empati. Likevel – utløpsdatoen har utvilsomt gått ut for denne familien.
Rasende tempo
Nasjonalteaterets oppsetning som ble spilt på Ibsenhuset i Skien lørdag kveld, har tatt i bruk kamera, storskjerm og musikk på en effektfull måte. Kameramannen følger rollene fra rom til rom, scene til scene. Og når handlingen plutselig befinner seg i Ibsenhusets korridorer eller rom omgjort til foreldrenes soverom, følger kameraet med. Full guffe med lyd og lys, også når lyskastere rettes mot publikum og David som plutselig balanserer på stolradene blant publikum, viser Kjersti Horn at hun utvilsomt tar hele teateret i bruk for å presentere handlingene i stykket. Handlingen går i et rasende tempo og all kudos til skuespillerprestasjonene. Denne forestillingen blir Ellen Horns avskjedsturne som Riksteatersjef. Vi ser gjerne flere samarbeid mellom mor og datter Horn.
Det er interessant å oppleve Terje Strømdals glidende overgang fra hotelldirektør til en forfyllet fyr som trygler om nåde. Emil Johnsen som spiller Norens alter ego David, er overbevisende både med sin infame galskap og tåredryppende forsøk på å trøste faren. «Natten er dagens mor» beskriver en familie i oppløsning, men gir oss ingen svar. Denne familien er bare en i rekken, men Norén klarer å sette ord på det. Derfor fortjener stykket en strammere regi slik at vi ikke sovner mellom djevelskapen som kommer ut av kjeften på personene i den vesle familien.
Tekst Astrid Borchgrevink Lund
Foto: Dag Jenssen/Nationaltheatret
«Natten er dagens mor»av Lars Norén
Oversatt av Arne Lygre
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostymedesign: Sven Haraldsson
Med Terje Strømdahl, Ellen Horn, Glenn André Kaada og Emil Johnsen Nationaltheatret i samarbeid med Riksteatret
Ibsenhuset, Skien, lørdag 28. februar.