
Noen mennesker friker aldri ut. For et forferdelig liv de må leve.
Charles Bukowski
«Jeg har ingenting å tape,» uttalte Charles Bukowski om sitt eget liv. Undergrunnsforfatteren som brukte følelser og erfaring, aggressivt språk, seksualitet og alkohol som grunnlag for å beskrive storbylivets skyggesider og enkeltmenneskes sorte hull.
På baksida av klokka mi
Skuespiller Torstein Andersen har laget forestillingen «Været er varmt på baksida av klokka mi » basert på Bukowskis poesi og tekster.
-Jeg har holdt på en stund med dette stoffet, sier Andersen til Litteraturgarasjen.
-Forestillingen er helt annerledes nå enn den gangen jeg startet. Alt er renska bort, så jeg har ingenting å skjule meg bak. Enmannsforestilling er en meget krevende form, så hver forestilling er ny også for meg. Her kan man ikke ta noen hvileskjær. Jeg spiller forestillingen i mange forskjellige type lokaler, og det har gitt meg massevis av fin erfaring.
Skrivemaskin som piano
Bukowski ble født i Tyskland i 1920, men vokste opp i Los Angeles hvor de fleste av hans nesten femti romaner, dikt- og novellesamlinger er skrevet. Han valgte forfatteryrket allerede som nittenåring, men begynte ikke å skrive på heltid før i midten av tredveårene. Da var vendingene og setningene hans allerede et godt stykke nedi flaska. Den første diktsamlingen, Flower, Fist, and Bestial Wail, ga han ut da han var trettini. Deretter var han både produktiv og tørst.
-Tror nok skrivemaskina fikk skikkelig fart på seg når alkoholen var der. Han sa jo selv at det var som å spille piano, forteller Andersen.
-Hva tror du Bukowski hadde ment om forestillingen din?
– Jeg tror han hadde likt forestillingen min godt, tittelen ville han satt stor pris på, og hadde han forstått Trondheimsdialekt ville han ropt hurra! Etter forestillingen vill han spandert en øl på meg og snakket om viktige ting – kvinner og hestesport, fitte og gambling.
You begin saving the world by saving one man at a time; all else is grandiose romanticism or politics.
Charles Bukowski
-Holder Bukowskis litteratur seg fortsatt?
-Bukowskis tekster er ikke slik man blir ferdig med, de innehar en grunnholdning til man enten misliker eller tar med seg; følelsen av en trøstesløs, forlatt verden. Mannen døde i nittifire. Han fulgte jo på en måte opp beatpoetene på femti- og sekstitallet, og Tom Waits er en av dem som har dratt Bukowskis arv videre. Han hadde klart seg bra som forfatter også i dag. Det ærlige skråblikket nedenfra og opp som man finner i diktene hans er tidløst. Bukowski blir jo aldri kjedelig – tekstene er aktuelle så lenge det bor folk på denne planeten.
Torstein Andersens forestilling «Været er varmt på baksida av klokka mi » spilles i Ælvespeilet kulturhus torsdag 12. februar.
Tekst: Per Erik Andersen