
Egne tekster og improvisert jazz stod i fokus da flere forfattere og musikere møtes i helga. Resultatet av utforskingen kan du høre på SMOG i Porsgrunn 27.desember.
I to dager har forfatterne Mette Karlsvik, Aina Villanger, Edy Poppy, Astrid Borchgrevink Lund og Per Erik Andersen forsket sammen med musikerne Andrè Kassen, Stig Sjøstrøm og Jan Olav Renvåg. Hensikten har vært å lete frem et samspill, en interaksjon mellom teksten som leses og musikken. Hvordan skape et tverrkunstnerisk uttrykk der begge kunstformene får rom og plass? Ved hjelp av prøving og øving, har gruppa funnet frem til sekvenser, som på ulikt vis vil illustrere hvordan dette kan gjøres. Historisk sett har vi hatt et stort spenn av musikktekstlige konsepter. Fra sangteksttradisjonen, via resitasjon til opplesning til musikk. Nytt er likevel at flere forfattere og musikere settes sammen i en gruppe, og arbeider med ulike former for tekstopplesing i samspill. Prosjektet er et pilotprosjekt i Telemark, med en planlagt prosjektperiode fra 2014 – 2016. Prosjektet mottatt støtte fra Norsk Kulturråd og Telemark Fylkeskommune. Selve workshopen fant sted på øvingsrommet Asbjørn Kloster i Porsgrunn i helga.
Fremfører på SMOG
Bakgrunnen for prosjektet er Grenland Jazzforums initiativ til samarbeid mellom musikere og forfattere på SMOG. Ved å sette sammen samtidstekst og jazzimprovisasjon ble det skapt en ny konseptscene, som hadde stor appell hos forfatterne, musikerne og publikum. På bakgrunnen av disse konsertene søkte produsent for SMOG, Hanne Christensen, om å utvikle dette videre. Tanken er at kjernegruppa vil endres, ved at enkelte av forfatterne og musikerne byttes ut fra prosjektår til prosjektår.
Lang tradisjon
Forfatteren Trond Botnen fra Porsgrunn var sentral med opplesning til jazz på 1960 og -70 tallet med Svein Finnerud Trio. Trioen var en del av Henie-Onstad Kunstsenters arena for tverrkunstnerisk kreativitet. Av nasjonale forfattere har spesielt Jan Erik Vold og Lars Saaby Christensen hatt jazz som inspirasjonskilde. Vold er sentral, og har på mange måter vært enerådende som leser til jazz. Forfatteren startet sitt musikktekstlige prosjekt i Tønsberg Society of Jazz & Poetry på 70- tallet. Et prosjekt som også involverte Jan Garbarek, Jens Bjørneboe, Stein Mehren med flere.
Tekst og foto: Hanne Christensen