saabye storskjerm

Saabye på storskjerm

Dette er en tekst med mange og lange oppramsinger. Det er nødvendig.

Å lese er en stille affære. Dykke ned eller inn i en verden hvor man gjenkjenner, utvider, blir overrasket, føler spenninger og undring. Et personlig og subjektivt møte med en tekst som griper, eller ikke. Det krever uansett tid. Det samme gjelder når man kjøper bøker – på gamlemåten vel og merke. Kikke på bokcover, gruble, lese vaskesedler, kjenne lukten fra hylleradene med papir og trykksverte, holde bøkene i hånden, sniklese, sette tilbake. På leiting etter boka som aldri slutter. Hvis man har tid altså – det er kanskje passé.

På høstens bokturné farer Aschehougs markedsavdeling med et kobbel av forfattere gjennom ti byer på tre uker. På kulturhus og scener får lesere og nysgjerrige presentert om lag 60 boktitler på to timer. Det hele pakket inn i moderne teknologi, letthet og humor. Det er amerikansk action hos Aschehoug. Storskjerm, filmsnutter, opplesing, tombola, burrito og sirkus.

Er det noe i veien med det? Er det ikke kult at bøker er kult? I en stadig voksende og mer omfattende flora av utgivelser, må jo forlagene få lov til å være litt kreative for å selge bøkene sine? Selvfølgelig, hva skal de ellers gjøre? Hviske? Lese inni seg?

I Ælvespeilet i Porsgrunn er det Aschehougs salgs- og markedsleder Even Kaalstad som er showets vert. Han har både integritet og sjarme, og syr sammen forestillingen med varm eleganse, men for meg blir avstanden mellom den kjappe massepresentasjonen og den langvarige leseropplevelsen jeg egentlig søker for stor. Jeg føler meg bombardert og fortumlet. Sannsynligvis hadde jeg fått mer ut av å studere forlagets bokkatalog i stillhet. Og enda mer sannsynlig er det at jeg studerer den mer inngående nå, etter batteriet fra scenen er fyrt av. Det er jo slik markedsføring virker.

wiik casanova

Øystein Wiik og Casanova-syndromet

For oss som synes det er tøft med lange scener skutt med ett kamera, så ville kanskje en mellomting vært å foretrekke. Noen få forfattere, noen færre bøker, lengre sekvenser. For når på kort tid Øystein Wiik både leser om Venezia og synger en snutt, Helga Flatland forteller om tiden etter sorgen i den lille bygda og Roskva Koritzinsky leser sterkt om døden, bare sekunder etter vi har hørt Lars Saabye lese barnebok på storskjerm, sett Jan Kjærstad filosofere på Darwins «tenkesti» utenfor Down House i England, fått hilsener fra Unni Lindell, Tom Egeland og hunden hans; alt ispedd innslag om strikking, sex og sprengte monstre så blir sprangene store, Noe drukner. karusellen snurrer så fort at vi ser stjerner og får slengt med et feiket live-intervju med Jo Nesbø fra New York på kjøpet . Stopp verden, jeg vil av.

kaalstad

Salgs- og markedsleder i Aschehoug, Even Kaalstad

Men Kaalstad & co. får siste stikk likevel før de fyrer opp traileren og renner avgårde med sitt Readers roadshow til neste kulturhus med dypt og tvetydig navn. For nå reklamerer jeg for dem.

3aschehough
Fra høstens Aschehoug-katalog kommer jeg helt sikkert til å lese Merethe Lindstrøms novellesamling, Arkitekt, Hilde og Klaus Hagerups barnebok Pil og bue-mysteriet og Kjetil Bjørnstads roman Ensomheten. Uten tidspress.

Foto: Astrid Borchgrevink Lund/Aschehoug

pea byline