
Det å repetere er et nøkkelord for dramatiker og komponist Fredrik Brattberg.
Tekst/foto: Astrid Borchgrevink Lund
– Betydningen av hva som blir sagt, er avhengig av selve gjentakelsen og hvordan den blir sagt eller skrevet. Det å bruke repetisjonen som et virkemiddel og fylle det med nytt innhold, er noe av det jeg forsøker å få til, forklarte Brattberg i samtale med kultursjef Gina Winje i kulturhuset Ælvespeilet i Porsgrunn i går kveld.
Dramatikkens Hus
Brattberg mottok Ibsenprisen i 2012 for stykket ”Tilbakekomstene” og stykkene er oppført i inn- og utland. Han er oversatt til seks språk. I høst blir fire skuespill utgitt i bokform.
Samtalen tok for seg komposisjon både i tekst og musikk og Brattberg viste eksempler fra Harald Sæveruds pianostykker.
– Ved å bruke repetisjon kan man skape en nesten klaustrofobisk følelse. Noe jeg mener man kan oppleve med stykket ”Monsemann”, sa Brattberg som også nå er tilknyttet Dramatikkens Hus.
Gina Winje leste utdrag fra stykket ”Monsemann” sammen med Brattberg. Begge uttrykte et ønske om å skape et rom for høytlesning av nye tekster.
Mer høytlesning
– Det er tradisjon for dette i en rekke land, blant annet i Tyskland. Det vil jeg ta med meg videre og gjøre noe med, sa Winje.
– Høytlesning med publikum i salen er en effektiv måte å få frem teksten. Da får man også testet ut stoffet og får rask respons, mente Porsgrunnsdramatikeren.